Adaptacja w przedszkolu jest jednym z kluczowych momentów w życiu młodego dziecka i jego rodziny. Jak zapewnić maluchowi komfort i pewność siebie w nowym środowisku? Jakie strategie przyjąć, by ten ważny etap przebiegł jak najłagodniej? Oto kilka rad, które pomogą w efektywnym wsparciu Waszego dziecka podczas pierwszych dni i tygodni spędzonych w naszym przedszkolu.
Stawiaj na dobre samopoczucie dziecka – w pierwszych tygodniach (nawet miesiącach) warto odpuścić dziecku i przymykać oko, na jego pewne zachowania, bo być może mogą one być efektem napięcia emocjonalnego wywołanego pobytem malucha w przedszkolu. Obserwuj dziecko i okaż mu zrozumienie, tłumacz z czego mogą wynikać dane jego zachowania, nazywaj emocje, bądź dla dziecka wsparciem. Uwierz, że ta nowa sytuacja jest dla niego dużym i niełatwym wydarzeniem w życiu.
Zadbaj, o spokojny i przewidywalny dla dziecka rytm poranka przed wyjściem do przedszkola – wiem, że o taką organizację trudno, tym bardziej kiedy maluch ma rodzeństwo i nie tylko jemu możecie poświęcić rano czas. Jednak warto postarać się, aby wieczorem dnia poprzedniego przygotować wszystkie potrzebne do przedszkola rzeczy ( np. ubranie, plecak z ulubionym misiem) i zrobić wszystko, żeby ten poranek przed wyjściem do placówki był jak najmniej nerwowy i nie przebiegał w pośpiechu. Dla dziecka z trudnościami adaptacyjnymi, wiele to znaczy.
Zminimalizuj ilość dodatkowych zmian w życiu dziecka, podczas procesu adaptacyjnego w przedszkolu. Jeśli życie Wam na to pozwala i nie zmusza Was do tego, to dobrze, żeby przedszkolny start dziecka nie był równoległy z innymi zmianami w jego życiu, czyli np. wyjazd na wakacje, wyjazd w delegację z pracy ukochanego rodzica. Kilka dużych zmian w życiu takiego malucha, może nasilić jego trudności związane z adaptacją w nowym środowisku.
W okresie adaptacyjnym warto też odpuścić temat:
– jedzenia w przedszkolu, nie wypytuj zaraz wyjściu maluszka z sali czy coś zjadł i nie okazuj niezadowolenia jeśli powie Ci, że nie zjadł,
– doskonalenia nowych umiejętności, na to przyjdzie jeszcze czas, na razie dziecko musi się zapoznać z otoczeniem przedszkolnym i z funkcjonowaniem według ramowego rozkładu dnia w przedszkolu,
– dbałości o czystość ubrań podczas pobytu dziecka w placówce, maluszki ćwicząc samodzielność przy jedzeniu czy wykonywaniu prac plastycznych mogą czasem wyjść z sali w brudnym ubraniu,
– zwracania uwagi, że dziecko ma założone buty na lewo czy bluzkę – zamiast tego, doceń jego starania z zakresu samodzielności.
Zwróć uwagę na swoją postawę oraz innych opiekunów dziecka wobec nowej dla Was wszystkich sytuacji. Pamiętaj o tym, że Ty jesteś dla dziecka największym wsparciem podczas przedszkolnego startu. Każde Twoje zawahanie, przygnębienie, smutek, które pojawiają się podczas trudności, przechodzą na maluszka. Warto więc unikać przy dziecku okazywania tych emocji, a starać się przegadywać nasze emocje z innymi dorosłymi. Dziecko potrzebuje rodzica stabilnego w swoich uczuciach, z dobrym, spokojnym nastawieniem i gotowym do tego, aby puścić swoje dziecko w świat w przedszkolny.
Bądź słowny wobec malucha – uważaj na to, co obiecujesz dziecku, dotrzymuj słowa – jeśli powiesz rano dziecku, że odbierzesz go z przedszkola po obiedzie, nie licz na to, że dziecko podczas zabawy o tym zapomni. Nic z tych rzeczy. Wręcz przeciwnie, maluch będzie mówił o tym głośno, że dziś tata lub mamą przyjdzie po mnie po obiedzie. Jeśli nie przyjdziesz i zawiedziesz dziecko, tylko pogłębisz jego niechęć do przedszkola oraz obniżysz poczucie bezpieczeństwa, bo maluch będzie się zamartwiał o to, czy w ogóle po niego wrócisz.
Zwróć uwagę na sposób, w jaki wypowiadasz się o przedszkolu po odebraniu malucha z placówki – jeśli są sytuacje w przedszkolu, zdarzenia, zasady itp., które Ci się nie podobają, nie mów o tym przy dziecku. Jeśli maluch usłyszy, że tobie przedszkole pod jakimiś względami się nie podoba to, to jemu się nie będzie podobało chodzenie do placówki jeszcze bardziej.
Zadbaj o stały kontakt i współpracę z nauczycielami dziecka – to bardzo ważny element podczas adaptacji dziecka w przedszkolu. Jeśli Twój maluch ma trudności, porozmawiaj o tym z n-lami z grupy. Wymieńcie się spostrzeżeniami na temat dziecka, jego zachowań, strategii regulowania nadmiaru emocji. Stwórzcie wspólnie bazę rozwiązań pomocnych dziecku. Tylko pamiętaj rozmawianie o dziecku przy dziecku, to nie jest dobre rozwiązanie.
Stwórzcie własny sposób pożegnania w przedszkolnej szatni. Jeszcze przed posłaniem dziecka do placówki, warto ustalić z nim taki rytuał codziennych pożegnań. Będzie to dla dziecka sygnał, że mama/ tatą już wychodzą, a maluch idzie do swojej sali. Pożegnanie jest najtrudniejsze, tak więc powinno zostać skrócone do minimum. Nie przedłużamy tego momentu w nieskończoność:)